Aurusaun

Aurusauna ajalugu ulatab kaugele minevikku. Muistsete kreeklaste seas populaarsuse aurusauna võtsid hiljem üle roomlased.

Türgi aurusaun ehk haman on säilinud tuhandeid aastaid. Aurusaun levis ka Põhja-Venemaale nimeks bania. Ehtne russkaja banja on samuti tüüpilne aurusaun.
Nüüd on hakatud ka Euroopas valmistama aurusaunu, mida võib paigaldada ka korteritesse.

Aurusauna mõju organismile

Tavasaunaga sarnaselt kutsub ka aurusaun esile higistamise, sest kusagile varjatud ja turvalisse kohta on paigaldatud sauna kõige tähtsaim detail – aurukraan. Sealtkaudu imbub ruumi peaaegu vee keemistemperatuuril olev aur.
Aurusauna mõju on suurim temperatuuride vahemikus 43…46 ŗC ja kindlasti üle 100%se suhtelise õhuniiskuse juures. Sellepärast ollaksegi aurusaunas pidevalt sooja udupilve sees.
Minutiga on lahti kõik ihupoorid. Kuigi temperatuuriga peab harjuma, on see saunalisele meeldiv ja talutav. Mitte igaüks ei talu soome sauna 100 kraadiga, eriti aga eakad.
Enne aurusauna tuleks võtta dušši. Sauna kestvus 15-20 min on piisav ja siis jahutada keha jaheda õhuga ja loputada leige veega. Kindlasti tuleks vältida keha ehmatamist ja külmetamist. Külmetavate jalgade korral teha soe jalavann.
Aurusaun koormab organismi vähem, kui tavasaun ja lubab protseduuri korrata inimesele sobival ajal, isegi hommikul enne tööleminekut.
Kunagi ei tohi seanssi alustada siis, kui keha on veel kuum-see võib liialt koormata vereringet.
Saunas kasutatakse ka muusikat ja pihusteid aroomi ja ravilahustitele. Tänu suurele auru sisaldusele ja niiske kuumuse üldistele kasuteguritele on aurusaun tõhus terviseparandaja teatud haiguste puhul:

  •  köha
  • häälekähedus
  • mitteakuutsed reumaatilised vaevused ning liigeste piiratud liikumine ja liigesevalud.
  • unehäirete
  • pragunenud ja halva verevarustuse naha puhul
  • lihaspingete
  • nahaaluste veresoonte lihaslõtvuse puhul
  • temperatuurimuutuste korral

Kuidas mõjub aurusaun?

  • suurendab järsult kudede ja rakkude hapnikuvarustust
  • kiirendab keha vereringet, hapniku ja toitevarustust
  • aitab põletada 400-600 kalorit iga kabiini käiguga
  • eemaldab kehasse kogunenud toksiinid, ravimisjäägid, happelised jäätmed jm.
  • stimuleerib immuunsüsteemi
  • hävitab baktereid ja viirusi
  •  lõdvestab lihaseid ja vabastab need pingetest

Tänu suurele niiskuse sisaldusele ja kuumusele on aurusaun tõhus terviseparandaja selliste hädade korral nagu bronhiaalastma, bronhiit, ülemiste hingamisteede katarr, köha, häälekähedus, mitteakuutsed reumaatilised vaevused ning liigeste piiratud liikumine või liigesevalud. Tugiprotseduurina on aurusaun kasulik ka inimestele, kellel on unehäired, häiritud naha verevarustus, kuiv ja pragunenud nahk, lihaspinged ja tundlikkus äkiliste temperatuurimuutuste suhtes.
Naha aurutamine aitab vabaneda igapäevastest pingetest, lõdvestuda ning taastuda. Parandab üldist kehalist ja vaimset heaolu ning aitab koguda uut jõudu. Niiske kuumus stimuleerib hästi nahaaluste veresoonte verevarustust ja puhastab intensiivselt nahka. Avanevad naha poorid, eemalduvad surnud naharakud ja mustus ning nahk muutub pehmeks, puhtaks ja siidiselt siledaks.

2017-08-17T07:28:18+00:00